Bepaal in 7 stappen een succesvolle online marketing strategie
Wil je je online marketing verbeteren? Een goede online marketing begint bij een succesvolle online marketing strategie. Een online marketing strategie omvat alle online acties die je doet om je marketing doelstellingen te behalen. Het is dus een plan om je doel te bereiken. Het geeft je richting, stelt je in staat je online marketing te optimaliseren en maakt je resultaten meetbaar. In 7 stappen kun je zelf een succesvolle online marketing strategie opstellen. Lees hier hoe.
1. Zelfreflectie
Je begint met een goede zelfreflectie om waardevolle inzichten te krijgen voor je online marketing. Dit doe je door alle bestaande online middelen en kanalen door te lichten en de beschikbare data te analyseren. Lijkt het je lastig om dit zelf te doen? Of heb je er gewoon de tijd niet voor? Je kunt het opstellen van een succesvolle online marketing strategie ook uitbesteden aan een professional met een linkbuilding pakket.
2. Doelgroep
Wie wil je bereiken met je online marketing activiteiten? Breng je doelgroep in kaart, zodat je weet op welke behoeftes jij je kunt inspelen. Waar bevindt je doelgroep zich? Wat vinden ze belangrijk?
3. Concurrentie
Vervolgens ga je kijken waar je kansen liggen op de markt, wat je product of dienst onderscheidt van soortgelijke producten of diensten en welke middelen en kanalen interessant zijn voor je online marketing strategie. Je doet dus een concurrentieanalyse. Wie zijn je concurrenten? Wat zijn hun sterke punten? Op welke zoektermen worden ze gevonden? Etc.
4. Middelen en kanalen
Nu je een goed beeld hebt van de organisatie, de bestaande kanalen die gebruikt worden, je doelgroep en de concurrentie, kun je een goed afgewogen selectie maken van de middelen en kanalen die je voor je online marketing strategie gaat gebruiken. Zoekmachines, social media, online ads, online PR of direct mail.
5. Doelstellingen
Als je niet weet waar je naartoe wilt, kom je nergens. Daarom is het belangrijk dat je een goede doelstelling formuleert die het mogelijk maakt om al je online marketing inspanningen te analyseren en waar nodig bij te sturen. Een goede doelstelling moet SMART zijn. SMART staat voor:
Specifiek
Meetbaar
Acceptabel
Relevant
Tijdgebonden
6. Planning
Vervolgens zorg je voor een heldere planning. Dit helpt je een duidelijke richting te geven aan je online activiteiten en je doelen te behalen. Naarmate het online marketingplan complexer wordt en er meer elementen met elkaar gaan samenwerken, wordt een goede planning alsmaar belangrijker. Zorg dus dat je hier vanaf het begin al mee bezig bent.
7. Monitoren, evalueren en bijsturen
De laatste stap is het verzamelen van de data, zodat je je online marketing plan kunt evalueren en mogelijk in je online marketing strategie kunt bijsturen. Wil je meer informatie over het opstellen van een succesvolle online marketingstrategie? Er zijn veel online marketing boeken verkrijgbaar die je hierbij kunnen helpen.
Lees hier wat een SEO bureau voor je kan doen.
We gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te bieden door
uw voorkeuren en herhaalbezoeken te onthouden. Door op “Accepteren” te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Deze website maakt gebruik van cookies om uw ervaring te verbeteren terwijl u
door de website navigeert. Van deze cookies worden de cookies die als noodzakelijk zijn gecategoriseerd in uw browser opgeslagen, omdat ze essentieel zijn
voor de werking van basisfunctionaliteiten van de website. We gebruiken ook
cookies van derden die ons helpen analyseren en begrijpen hoe u deze website
gebruikt. Deze cookies worden alleen met uw toestemming in uw browser opgeslagen. U heeft ook de mogelijkheid om u af te melden voor deze cookies. Maar
het uitschakelen van sommige van deze cookies kan een effect hebben op uw
browse-ervaring.
Alle cookies die mogelijk niet bijzonder noodzakelijk zijn voor het functioneren
van de website en die specifiek worden gebruikt om persoonlijke gegevens van
gebruikers te verzamelen via analyses, advertenties en andere ingesloten inhoud,
worden niet-noodzakelijke cookies genoemd. Het is verplicht om toestemming
van de gebruiker te verkrijgen voordat deze cookies op uw website worden geplaatst.
Noodzakelijke cookies zijn absoluut noodzakelijk om de website goed te laten
functioneren. Deze categorie bevat alleen cookies die zorgen voor basisfunctionaliteiten en beveiligingsfuncties van de website. Deze cookies slaan geen persoonlijke informatie op.