Bepaal in 7 stappen een succesvolle online marketing strategie
Wil je je online marketing verbeteren? Een goede online marketing begint bij een succesvolle online marketing strategie. Een online marketing strategie omvat alle online acties die je doet om je marketing doelstellingen te behalen. Het is dus een plan om je doel te bereiken. Het geeft je richting, stelt je in staat je online marketing te optimaliseren en maakt je resultaten meetbaar. In 7 stappen kun je zelf een succesvolle online marketing strategie opstellen. Lees hier hoe.
1. Zelfreflectie
Je begint met een goede zelfreflectie om waardevolle inzichten te krijgen voor je online marketing. Dit doe je door alle bestaande online middelen en kanalen door te lichten en de beschikbare data te analyseren. Lijkt het je lastig om dit zelf te doen? Of heb je er gewoon de tijd niet voor? Je kunt het opstellen van een succesvolle
online marketing strategie ook uitbesteden aan een professional met een linkbuilding pakket.
2. Doelgroep
Wie wil je bereiken met je online marketing activiteiten? Breng je doelgroep in kaart, zodat je weet op welke behoeftes jij je kunt inspelen. Waar bevindt je doelgroep zich? Wat vinden ze belangrijk?
3. Concurrentie
Vervolgens ga je kijken waar je kansen liggen op de markt, wat je product of dienst onderscheidt van soortgelijke producten of diensten en welke middelen en kanalen interessant zijn voor je online marketing strategie. Je doet dus een concurrentieanalyse. Wie zijn je concurrenten? Wat zijn hun sterke punten? Op welke zoektermen worden ze gevonden? Etc.
4. Middelen en kanalen
Nu je een goed beeld hebt van de organisatie, de bestaande kanalen die gebruikt worden, je doelgroep en de concurrentie, kun je een goed afgewogen selectie maken van de middelen en kanalen die je voor je online marketing strategie gaat gebruiken. Zoekmachines, social media, online ads, online PR of direct mail.
5. Doelstellingen
Als je niet weet waar je naartoe wilt, kom je nergens. Daarom is het belangrijk dat je een goede doelstelling formuleert die het mogelijk maakt om al je online marketing inspanningen te analyseren en waar nodig bij te sturen. Een goede doelstelling moet SMART zijn. SMART staat voor:
- Specifiek
- Meetbaar
- Acceptabel
- Relevant
- Tijdgebonden
6. Planning
Vervolgens zorg je voor een heldere planning. Dit helpt je een duidelijke richting te geven aan je online activiteiten en je doelen te behalen. Naarmate het online marketingplan complexer wordt en er meer elementen met elkaar gaan samenwerken, wordt een goede planning alsmaar belangrijker. Zorg dus dat je hier vanaf het begin al mee bezig bent.
7. Monitoren, evalueren en bijsturen
De laatste stap is het verzamelen van de data, zodat je je online marketing plan kunt evalueren en mogelijk in je online marketing strategie kunt bijsturen. Wil je meer informatie over het opstellen van een succesvolle online marketingstrategie? Er zijn veel
online marketing boeken verkrijgbaar die je hierbij kunnen helpen.
Lees
hier wat een SEO bureau voor je kan doen.