Wat kan ik allemaal laten registreren van mijn bedrijf?
Wanneer je je bedrijf opstart, is het allereerst belangrijk om te onderzoeken of de merknaam die je wilt gebruiken om handel te voeren al bestaat. Op verschillende websites over IER (Intellectueel Eigendoms Recht) in de BeNeLux en Europa kan je makkelijk per merknaam opzoeken of deze ten eerste al bestaat en indien ja, in dezelfde categorie(ën) als waarin jij je handen wilt voeren. Je merknaam registreren is de eerste belangrijke stap om uit te voeren en hierna je bedrijf op te starten met deze naam. Zo zijn je (toekomstige) klanten niet verward wanneer ze je bedrijf opzoeken en niet bij jou uitkomen.
Wat kan ik nog laten registreren?
Naast je merknaam kan je ook nog andere zaken laten registreren. Zo kan je niet enkel de merknaam maar ook het logo en de slogan officieel laten registreren. Grote bedrijven zoals Coca Cola en Airbnb doen dit aangezien ze zo’n grote spelers zijn in de markt. Hoe groter je bent, hoe meer kans dat andere bedrijven hetzelfde willen kopiëren zodat zij mogelijks klanten kunnen overnemen van hen. Echter zijn kleine bedrijven ook een kanshebber op kopieën van het handels logo en slogan. Indien je dit wilt vermijden kan je samen met je merknaam ook meteen je logo en slogan laten registreren. Vraag meer info op online websites van gespecialiseerde bedrijven zoals merknaamregistreren.be.
Heb je een technische innovatie?
Heb je binnen je bedrijf een technische innovatie gemaakt die snel groot kan worden? Of is de core van je bedrijf net het gebruiken van deze technische innovatie om zo andere bedrijven of particulieren te helpen in het dagelijkse leven? Misschien is het dan goed dit te laten patenteren of in een octrooi op te nemen. Grote innovaties die niet geregistreerd zijn, lopen namelijk het risico gekopieerd te worden door andere bedrijven met veel geld en resources die een idee snel in realiteit kunnen omzetten. Zoek goed op wat je allemaal officieel kan laten registreren zodat je jezelf kan indekken op allerlei risico’s.